donderdag 24 mei 2018

De ideale fietspositie: aerodynamica of comfort? (door Jeroen Cruyt, bewegingswetenschapper)


De uitersten opzoeken binnen de aerodynamica is in het profpeloton al lang geen nieuwigheid meer en het kopiëren van deze positie door de recreanten al zeker niet. Hetzelfde patroon zet zich door in de triatlonwereld, beiden echter te vaak zonder succes. Zo zien we maar al te vaak de recreatieve ironman atleet de tweede helft van de fietsproef afleggen met de handen plat op het stuur en de romp volledig recht. Of zien we de zondagse wielertoerist met een aerodynamische fiets zoals ze er in het profpeloton mee rondrijden.

Hoewel de ideale fietspositie wel wetenschappelijk bepaald zou kunnen worden liggen de theorie en praktijk nogal ver uit elkaar. We kunnen ervan uitgaan dat de perfecte positie niet bestaat. Er is alleen de optimale positie voor een individuele atleet, aangezien elke atleet uniek is. Iedereen heeft verschillende gradaties van flexibiliteit, mobiliteit en fysiologische vermogens. Het is daarom cruciaal dat tijdens een fietspositionering ook voldoende aandacht wordt besteed aan metingen naast de fiets zodanig dat de fiets wordt aangepast aan de atleet in plaats van omgekeerd. En dit geldt zeker niet alleen voor tijdrijden en triatlon, ook op de wegfiets of MTB kan een te aerodynamische houding een negatieve invloed hebben op de prestaties.

Een overdreven aerodynamische positie kan namelijk zorgen voor te veel flexie ter hoogte van het bovenlichaam. Dit kan leiden tot minder power, een hogere hartslag en een verstoorde pedaalslag wat als eindresultaat een inefficiënt fietsen teweegbrengt.

Het vinden van de positie die het beste bij jou past, in plaats van het kopiëren van de schijnbaar perfecte positie van de profatleet, zal resulteren in meer algemeen genot, snelheid en kracht op de fiets. Ook zal het bij triatleten een snellere overgang naar het lopen garanderen.

Bij peaklevel kan iedereen met zijn racefiets, mountainbike en triatlonfiets terecht voor een fietspositionering op maat. Klik hier voor meer informatie.
 


vrijdag 4 mei 2018

Onderweg naar … Ironman Lanzarote (door atlete Charlotte Dewinter)


Via een kennismakingsles Core-stability leerde ik in 2016 Sporthuis Nokere en coach Karl Van Biervliet van Peaklevel kennen.  Ik had de “triathlon-microbe” dan al een paar jaar te pakken, maar dit zonder clubverband of specifieke begeleiding.
De les Core werd een wekelijkse activiteit en in 2017 werd ik lid bij Team Sporthuis Nokere en koos ik voor personal coaching. Op de 1e plaats is sporten voor mij vooral genieten , maar wel telkens met een specifiek doel.  Dit doel voor 2018 is de Ironman van Lanzarote op 26 mei.
Een jaarplanning werd in samenspraak met coach Karl opgesteld.  De wekelijkse trainingsschema’s via de online coachingtool ‘coachbox’  volgde ik zo goed mogelijk op.  
Tijdens de winter lag de focus op techniek en basisuithouding. Om de trainingen te optimaliseren deed ik een looptest in december en een fietstest in februari. De zwemschema’s werk ik met veel plezier af, of het nu techniek of uithouding is.   Tijdens de winterse looptrainingen in groep werd mijn techniek nog gecorrigeerd en progressie is duidelijk merkbaar.  Ook de 2 fietstrainingen per week zorgen dat mijn basisuithouding beter en beter wordt.
De lessen Stretchen/Core-stability  zijn in de weekplanning een vast onderdeel geworden: 1 groepsles  en een 2-tal kortere sessies thuis.  Er gaat veel aandacht naar correcte uitvoering van de oefeningen en dit werpt zeker zijn vruchten af bij zowel de zwem-, fiets- als looptrainingen.
Sedert  maart werd het trainingsvolume opgedreven en er wordt heel goed opgevolgd hoe deze volumes door het lichaam ‘verteerd’ worden.  De feedback via coachbox is hier het perfecte middel voor.  Naast de individuele trainingen , wordt er regelmatig in groep gefietst , een wedstrijdje afgewerkt, een teamstage georganiseerd.   Omdat samen sporten nu eenmaal leuker is!  Een toffe bende waar het ‘team’ centraal staat,  waar sporten plezant is …. TEAMWORK MAKES THE DREAM WORK !
Net een ‘big training day’ afgewerkt en we voelen dat we er bijna klaar voor zijn: de conditie is er! 
Nu nog 3 weken aftellen … 

(Wil je meer weten over trainingsbegeleiding via Peaklevel, klik dan hier)